Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

torsdag 6 september 2012

Fundering

Jag funderar om jag "måste/borde" måla den gamla dörren på verandan eller om den kan få vara sådär rart avskavd och lantlig. Huset i övrigt är ju inte speciellt lantligt (ett gult reveterat 30-talshus), men dörren ger känslan av att huset är vänligt tycker jag. Vad tycker ni??


Är dörren till verandan för shabbig?

Jag har heller inte målat över dörren ännu. Där blir det vitt också, men har inte bestämt om det också ska bli någon enkel utsmyckning - lite snickarglädje i all enkelhet. Eller inte...:-)



Myntan på trappen står "för nära" dörren för att den ska kunna avge sina underbara eteriska dofter av SOMMAR när man måste tränga sig förbi den... 




Underbar dag idag.
Lite höstigt kyligt men såååå vackert!

Have fun!

PS Tack för alla hälsningar igår.
Jag blev lite rörd av att ni skriver att jag är värd min veranda... Ni anar inte hur jag själv lääängtat efter den!



18 kommentarer:

Väderomslag sa...

Visst är det snyggt med slitet och lantligt, speciellt på en sådan dörr...men någonstans går gränsen. Till slut, efter flera år ser det bara trasigt och förfallet ut.

Jag hade väntat ett år, eller två men sedan hade färgen kommit dit.

/Jenny

Madde sa...

Absolut sliten och lite lagom snickarglädje till det! Håller dock med föregående talare du kanke måste bättra på den innan den förfaller, men det kan du väl göra om några år!
Det ser jättefint ut på alla dina bilder hoppas du får njuta av verandan snart.
Madde/ bland blommor och buskar

Solstrimmor sa...

Jag bara älskar den själfulla dörren! Vänta med målningen... ta ett år i taget. Men snickarglädje/utsmyckning ovanför? Njaää, inte skulle jag... Låt dörren vara blickpunkten:)

Kram Eva-Mari

M/S Design sa...

Det gör stor skillnad hur den är sliten! om den är snyggt sliten skulle jag behålla den som den är, visst blir det stor skillnad mot allt det nymålade men det kommer snabbt i kapp om du inte är pedant förståss och lägger glasskiva eller något som skydd på fönsterbrädan.
Mariana

gittan sa...

Dörrn är rent ut sagt skitsnygg med sitt slitna yttre MEN (nu kommer fäghandlaren i mig fram) den mår ju inte så bra av att var delvis trären. Det du kan göra för att behålla den som den är är att anv. dig av en uteolja Impregneringsolja är ju toppen och kanske ytterligare en uteolja som grädde på moset(går utmärkt med det typen av olja man använder till trädäck under förutsättning att den är FÄRGLÖS och av god kvalitet) Då tror jag att du kan ha din dörr i det skick den ser ut att vara i måååååååånga år och bara olja den lite då och då (nedankant/undersidan är viktigast)

Kram gittan

Sofia sa...

Hallå på dig!
Ja, det är ju bra så snyggt med avskavt... men det är ju klart att den tål ju inte lika mycket då... Svårt val!
Kram Sofia

Hélena sa...

Jag skulle vänta med målningen tills jag tröttnade eller tyckte att det ser för skabbigt ut. Just nu är det skitsnyggt på ren svenska :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Hon som talar med blommor sa...

Vacker patina :) men om dörren far illa av det i längden så plåstra om den med lite färg ;) Kram! / Carolin

Veronica sa...

Jaa du... svårt val! Eftersom man inte ser hur det ser ut runtomkring dörren. Jag tycker schabby-chic kan vara ursnyggt men det måste vara "rätt". Så måla eller inte måla: Ingen aning. Din veranda är iaf heeeelt underbar :)

Kram å trevlig helg!

Frasses Hus sa...

Ja, jag kan också tycka om att man ser att saker och ting är gamla och använda men slitet på det där schabby chic-sättet är inget jag är särskilt förtjust i. Sen är det ju det där med väder och vind, dörren ska ju hålla och se snygg ut i många år. Jag tror att dörrarna kommer se fantastiska ut nymålade och fina.

Anna-Karin

Anna-Maria sa...

Måla säger jag men du vet nog bäst själv. Vad säger magkänslan?

Villa Ryttarängen sa...

Tänk på att dörrearna ska hålla ett tag sedan kan man ju göra som man vill. Jag tycker det är charmigt med lite slitage men det kan se slarvigt och vanskött ut om resten är srillans nytt. Kraam Pia

Maria sa...

En supervacker, naturligt sliten gammal dörr med själ som berättar en historia. Kanske kan du bara låta den vara och känna in hur det funkar ett år eller två.

Kram

helen sa...

Hej..Interesant blogg du har....
vi har nyss köpt hus,med en megastor trädgård,som jag inte riktigt vet vad jag skall göra åt än....
Skall kolla rundt lite efter inspiration här....
Ha det godt./Sölvi

Felix sa...

Så snyggt det blev med verandan inglasad! Om dörren är utsatt för väder och vind mår den nog bäst av lite målarfärg... Men fin är den!

Septemberhälsningar
Elisabet

Unknown sa...

Din veranda är såååå fin, Hillevissan!
Kram,
Charlotta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Kikar in för att önska dig en skön fredag och en trevlig helg! Så fin din veranda är!!
Kram,
Regina

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Så härligt med din veranda!!!! Dörren är ursöt och med så mycket charm som den är. Dock mår den väl allra bäst att bli målad. Hade den stått inomhus hade förstås varit en annan femma. Förstår att du våndas :-))

Stooooor kram
Charlotte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...