Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 23 mars 2012

Hönshus i romantiskt vitt - shabby chic

Det började lite försiktigt och nu är det verkligen "all in" när det gäller att visa hönshus (och även pergolor). Det har blivit en följetong och en av mina vänner sa att jag lyckas få in ordet "hönshus" och "pergola" i nästan alla sammanhang. Ja, det finns ju betydligt sämre tjat-ord... typ "dåligt väder"...
Idag är det underbart vårväder, solen skiner och det ser redan lovande ut. Jag är på väg på jobb och sedan är det heeelg - hoppashoppas det blir fint väder!




Att jag visar hönshus i allehanda olika skick och utföranden beror på att jag själv älskar höns, men också på att jag tror på att ha några egna höns till husbehov. Vi borde alla ha några höns eftersom ägg är bland det mest nyttiga livsmedel.
Nåväl, alla kan inte ha höns, men många fler än som har höns, kan ha det:-)  I de flesta kommuner är det tillåtet även inom vanliga villaområden(!) bara man inte har tupp...


Som Norrfrids-Eija skrev i en kommentar härförleden (ungefär så här) "alla borde ha höns, de är lätta som husdjur och världens bästa kompostmaskiner"... Jag kunde inte sagt det bättre själv!



Och ett par av kommentarerna jag fick, fick mig att tänka att jag skulle fortsätta att visa många olika sorters hönshus, därför att många kanske har en gammal nidbild av höns o hönshus = gamla, skitiga trasiga, sneda och vinda staket på landet, ni vet vad jag menar. Och så behöver det ju inte alls se ut!!






Man får tänka fritt och använda sig av ett designat höns-tänk som passar in i det övriga i trädgården:-)
Vill du se fler sorters tänk när det gäller hönshus, så klicka på etiketten här: "Hönshus".
Där finns också ett inlägg om ett ursnyggt hönshus som är flyttbart, från Marthas Havehöns i Skåne. Väldigt fiffigt att kunna flytta på hönsen när man har dem i trädgården!



Om du inte kan ha höns året om, kan du hyra sommarhöns!


Ha det gott alla Ägg-Lovers!
Snart e det påsk...
Kram från er egen Höns-Ambassadör.



15 kommentarer:

Mamma Brötis sa...

Fint, men herrejesus vilket jobb att hålla det snyggt där inne. Ett riktigt "blogghönshus"!

Norrfrids Eija sa...

Jajamen alla borde ha höns! Och bara fantasin sätter gränser för hur ett hönshus ska se ut! Bilderna sparar jag i min inspirationsmapp för framtida behov, mina höns ska ju snart flytta...
Tack Hillevi, du är så bra på att lobba för saker som ligger nära mitt hjärta. Du är ett riktigt "country-girl"!
Ha den bästaste helgen kära du!
Eija

Lotta sa...

Wow, det var det snyggaste hönshus jag har sett! Dom äggen MÅSTE ju bara bli stora och fina. ;o)

Kramar

The Secret Garden sa...

Jaha...måste ju erkänna att jag har ramlat dit på den här "hön-trenden" !! :)
Funderar på att få tag i höns i sommar...frågan är bara vart.

I min, vilda fantasi, ser jag hur jag smyger iväg med en säck, typ som Stora stygga vargen i Kalle Anka...en hönstjuv... fniss*

//Boije

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Guuu, sånt ljuvligt hus!
Håller absolut med, höns är det mest naturliga man kan ha. Härproducerade ägg, kompostkvarnar, trivsel, kanongödsel, kycklingar... you name it, det finns ingen hejd på alla fördelar med höns.
Jag får visa bilder på vårt hönshus en dag, inte i klass med det du visar, men jag tokgillar det...Jocke gjorde en minivariant av Trädgårdsdrömmars butiksbyggnad till dem. ;o)
Nu ut med hunden, sen skola om fröplantor.
Ha en finfin helg,
Lydia

Marie Lithén sa...

åh suck du sätter hönslängtan i spinn;)

Fagras trädgård och tankar sa...

Fantastiskt hönshus!!! Och så måste man matcha hönsens fär till inredningen. Alla skabbiga åker ut. Nej, skämt å sido. Tycker verkligen om de underbara bilder du bloggat om. Och jag VILL ha höns... nu!
Ha en bra helg
Johanna

M/S Design sa...

Tänk om man hade det så fint i Hönshuset!! mina har en dekormålad dörr med blommor att se på...
Trevlig helg
Mariana

Stein sa...

Herlige inspirasjonsbilder :-D
Om jeg hadde bodd i hus med hage, så hadde jeg med glede skaffet meg noen høns, men det blir nok ikke like lett å få til på en balkong i byen... ;-)
Ha en riktig fin helg!

Stein

Mina Gouldsamadiner sa...

Åååh wow ett sånt hönshus med häftig miljö.Som ett smycke.I like it a lot.Kul idé...
Kicki.

Anonym sa...

Om jag var en höna så hade jag valt att bo i just det hönshuset, femstjärningt helt enkelt!! Jag suger i mig all din hönshusinfo som en svamp just nu, vill så gärna ha!
Gärna höns men grannens tupp har jag definitivt fått nog av, inställd på 05.15 varje morgon...

Kram Susanne

Villa Ryttarängen sa...

Snyggt! Men återigen höns är ingen lek, ingen romantisk dröm men väldigt trevligt så klart med nyvärpta ägg. Jag tycker att det tål at tänkas på om och om igen för det är verkligen liv det handlar om. Precis som när man överväger att köpa hund eller katt eller annat husdjur. Kuckelikuandet på morgonen och allt runt i kring... Kramar från en föredetta hönsägare./ Pia

Linda sa...

Å milede så vakkert hønshus:) Jeg har lenge ønsket høns, o gnå fikk jeg den MÅ HA følelsen igjen, sukk:) Å som du klarer å finne ting å friste med:):)

Rosor och Akvileja sa...

Vackra hönshus är roligt att se. Kan dock vara svårt att hålla dem så.
Men inspirerad blir man, och sugen på hönor. Har haft men vill gärna skaffa igen. Ett sätt att slippa det mycket tråkiga vinterjobbet med höns är att hyra sommarhöns...börjar komma mer och mer i lilla Sverige med.Tuppen kan stängas in på morgonen ;)

Hatty sa...

Nu fick jag lust att göra om mitt hönshus lite, jättefina bilder. Hatty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...