Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 7 januari 2011

Veranda.... ett så vackert ord..:-)

"Dricka en kopp thé på verandan..." Det känns lite gammeldags och väldigt tryggt att säga. Jag skulle kunna tänka mig att bygga in vår stora entrétrappa, bara för att kunna säga så!

Imorgon börjar Slottsträdgården Ulriksdal med sin härliga självplock av hemodlade tulpaner i Orangeriet (... ännu ett vackert ord:-) Det brukar vara ett härligt frasigt och fullständigt lyckorusigt tillfälle.
Bilderna är från Verandan därifrån, där jag också kikar lite extra och drömmer mig bort...

Ha en fin helg!
Glöm inte att rösta på årets färg i marginalen här!



Veranda... what a lovely word!
"Having a cup of tea at the veranda.." I could almost make us a veranda, just to be able to say those comforting words:-)
Torrow starts the yearly event of selfpick of tulips at Slottsträdgården Ulriksdal. That's a lovely occasion for all you green, flower and fun yearning  people. Have a nice weekend!

27 kommentarer:

LindaLunda sa...

Har röstat!

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara blommor - skulle gärna ta en sväng hos Bosse om man var i stan!
Har röstat idigare tror jag, eftersom jag försökte idag igen utan att lyckas!

Vasi Dubreu sa...

Frumoase poze,frumoase flori. Iti tresare inima si sufletul.
Sa ai o zi buna!

Stina sa...

Åhhh.... Underbart.... Önskar att jag kunde åka dit! Nu ska jag rösta!

Kram,
Stina

Berit sa...

visst finns det vackra ord som klingar underbart i ett trädgårdsöra:)

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vill också ha en veranda! En inglasad variant med gamla fönster där man kan dricka sitt morgonkaffe och titta ut över nejden. Får se om vi hinner med det i sommar ;0).

Kram/ Anna

Susie på Stjärnarve... sa...

Nu kan du titta på "ruinen", har gjort ett - långt - inlägg!
KRAM
Susie

Marie - Systrarna sa...

ÅÅÅ självplock av tulpaner! Har jag aldrig varit på, måste ju vara heelt underbart! Kanske vore nåt att förgylla morgondagen med... :-)
Kram/Marie

HelenJ sa...

Tyvärr lite för långt bort för mig, annars skulle jag absolut åkt dit. Och någon veranda har jag inte heller, även om jag tycker att de gamla inglasade verandorna är så fantastiskt fina. Någon gång kanske, vem vet....
Ha det bra
Kram Helen

Sanna - My Blueberry House sa...

Hejsan!

Gillar också ordet veranda och använder det mycket hellre än altan, som jag tycker är ett dötråkigt ord ;) Fast ibland velar jag och är nåt mittemellan haha!

Grattis till tredjepriset i tävlingen. Jättekul!

Trevlig helg,
Sanna

M/S Design sa...

Nu vill man ladda med vår blommer inne!

Trädgårdsdrömmar sa...

Låter helt fantastiskt, Där kan jag tänka mig att man kan gå i timmar och bara njuta.
Ken

C. Tvillingmamma sa...

Eller sitta och skriva i "loggian" något jag upptäckte när vi köpt vårat hus.

Drömmer om att återuppbygga gamla glasverandan som varit entré en gång i tiden.

Oh vilken lycka,självplock..oh va jag blir avis.... Njut för mig med!!!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Men såååå fint! Vill också åka dit! Helst nu på en gång! :)
Jag tror på perenner och rosor i rost-orange i år! Gärna tillsammans med brända toner av svart, brunt och purpur. Så kommer det iaf se ut här hos mig. :)
Kramar!

Mimi sa...

Jag har faktiskt en veranda på mitt hus på Ängesö, men den kunde vara lite större än den är. Orangerier är så oändligt vackra. Tänker speciellt på det som fanns i Köpenhamns botaniska trädgård. Vi har ett mindre här på botaniska trädgården i Åbo, tror jag ska ta mig en tripp dit nu under veckoslutet. Vackra ord! Tycker även om ordet lusthus! Önskar jag också skulle kunna komma och plocka tulpaner, men det får nog bli till våren ute på Ängesö. /Mimi

Inger sa...

Min minimala veranda försvann och blev till en större hall med klinker och golvvärme, så kan det gå.
Du var före DN med Årets färg, kul:)
Ha det gott!

HannasHörna sa...

Åh gud vilka härliga bilder. Ranunkel är min absoluta favorit.

Jag satte ranunkelknölar en gång. Upp o ner:) de kom inte upp....

Ha en bra helg!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Attans att man inte bor närmare.... Där skulle man ju ha varit nu..... Förra året lyckades jag dock ta mig dit under tiden självplocket varade..... Vilken fröjd!

Vilka superhärliga vårstinna blombilder du tagit..... Är ju riktigt betuttad i ranunklar (hur i hela friden säger man det i pluralis???), men knippena med hyacinter var moahhhhhhhh.... ja tack!

Fler verandor till folke, jajamensan.......!!!!

Kram............
/C

Lotta 8`) sa...

Åh... avis att du bor så nära och kan besöka Ulriksdal, det lär ju vara så fint! Får njuta av dina bilder istället :) Längtar ju så efter vårens blommor!

Ha en skön helg :)

Almbacken sa...

Så härligt - vill också!

I morgon slänger vi ut julen och sen ska det handlad lite na blommor. Tyvärr tål jag inte hyacinter längre men ranunkler tänker jag frossa lite i.

Är det tovsippor? Åhhh, så fina!

Kram kram Maria

Unknown sa...

hej!
oj gud vad jag sku tycka om att kunna gå på tulpan självplock! jag älskar tulpaner och det där knastrande ljudet som blir då man lägger ihop färska tulpaner i bukett är alldeles underbart!
nån gång i mitt liv ska jag åxå besöka ulriksdal!
kram
susanne

Nette Cecilia sa...

Självplock av tulpaner hur underbart är inte livet ,avundsjuk är jag nu ..Försökte skicka kommentar till dig flera gånger igår men när jag klickade på ditt kommentar ställe hände ingenting ,jag provade många gånger ,men gav upp till slut,kram Nette

Annika Christensen sa...

Underbart att få plocka själv och verklgen få höra och känna det där krispiga tulpanljudet.
Ha en skön söndag.
Annika

Wildhearts sa...

Håller med dig om att veranda är ett vackert ord. Mycket finare än altan :)

Prästgårdseva sa...

Först vill jag önska dig ett riktig gott 2011 och gratulera till vinsten hos Claus. Din trädkoja är verkligen en riktig höjdare!
Som du ju vet, har jag en ljuvlig veranda, som jag verkligen älskar. Den är det klart bästa med hela vårt hus! Och ordet är underbart. Tänker ibland på de engelska orden 'porch' respektive 'veranda'. Porch ger inte alls samma vibbar och låter inte alls lika inbjudande. Varför?

Jag har inte röstat och tänker inte göra det av den enkla anledningen att jag inte gillar trender. Gillar olika, helt enkelt.
Och tycker, att det är trist när alla väljer samma spår.

Ha ett bra år med förhoppning om att ses igen.
Fika på verandan?
Kram
Eva

haspet sa...

Visst låter det mysigt och tryggt på något sätt med veranda. Nu gör du mig så där avundsjuk igen, självplock av tulpaner på Ulriksdal, åh vad jag längtar dit. Måste verkligen ta mig i kragen och åka dit framöver. // Peter

betong ute och inne sa...

Hej Hillevissan..
Ja nu längtar man verkligen efter att kunna börja i trädgården...vilka fina bilder.
kram Malin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...