Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

torsdag 16 september 2010

Visioner... börjar i all enkelhet


Idag tänkte jag visa hur det brukar se ut när jag kommer in i bilden, vid nya jobb alltså...
Ganska ofta har man gjort en husrenovering som helt fuckat upp hela trädgården och tänker att "det är lika bra att göra allt resten nu direkt när trädgården ändå ser ut så här..."


Man har tagit bort lite buskar för att få plats med allt byggmaterial...
Och vad tycker jag att man kan ha för växter där istället, tro?


Man önskar en ny uteplats, för den gamla ligger helt i skugga eftersom träden vuxit 15 meter sen de planterades (ofta på grannens tomt)...
Och hur stor ska nya uteplatsen vara, tycker jag?


Man vill ha förslag på var överblivet byggmaterial kan placeras i för nån liten grop...
Kan man plantera i det tro?


En hel del av min tid klättrar jag omkring på såna här högar
och försöker förstå solens läge, jordkvalitén och var det kan vara trevligt att sitta nånstans, när man höjer/sänker marknivån och gör allehanda förändringar av ytan...
...för att få någons trädgårdsdröm att bli till verklighet:-)


Det gäller att ha ett inre öga som ser vad som händer bortom kaoset...
Bästa jobbet som finns!

Jo, jag vet... jag tjatar jämnt om det här...:-)


Visions - it all starts here...
Thought I'd show you what it usually looks like when a new client contacts me. Often, there's some house renovating going on that already fu-ed up the whole garden... So there's  really no turning back... New levels, seating areas, paths et c must be planned from this chaos, so I do a lot of climbing in my job:-) Best job there is! I know I know, I say that a lot...:-)

17 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ohhh, vad jag tycker om sådanadär kaosbilder...man vet ju att det kommer att bli sådär jättemysigt efter mycket möda & stort besvär! :o)
Ja, det gäller att ha livlig fantasi och många idéer i huvvet för att få till det, men kul är det.
Ha en go kväll,
Lydia

The Secret Garden sa...

Haha... vet precis vad du talar om! Har det så där här hemma nu..fast värre!! Turen är att det är på den norra sidan och det är på den södra sidan som trädgården är.
Men, visst, nu sätter det ju ingång många idéer vad gäller design på den norra delen, uppfarten till gården. OCh så är det ju det där med material..tänk om det hade varit billigare!

Ha det fint!

Rosor och ruiner sa...

Tjata på du - det är såå intressant att höra om ditt jobb! Låter verklgien som ett drömjobb! Gärna fler bilder (har du före o efterbilder så är det ju så kul...! Men det kanske du inte får av dina kunder..)

Marie Lithén sa...

förmodligen bästa jobbet som finns!
Spännande att se vad du fick fram ur kaoset sedan.

Vardagens guldkorn sa...

Ja det gäller att ha en känsla för hur saker och ting kan bli. Som med vårt hus... vi var 4 familjer på visningen, 3 vände i dörren för det var så gräsligt, jag och min man strosade vidare och planerade för HUR det skulle kunna bli...
En härlig känsla sen när det börjar växa fram =0)
Kram Linda

Änglarnas hus sa...

Vilket ljuvligt jobb! älskar när allt är kaos..och det bara kan bli bättre. Vare sig det gäller att inreda, utreda eller bara att röja.. desto värre det är innan jag börjar..desto roligare!!

Ha en fin helg!! Kramis sanne

Katarinas trädgård sa...

Ja, ditt jobb verkar jättekul, samtidigt som det ser ganska svårt ut!? Hjälp, vilken ände ska man börja i??? Men det måste vara härligt att se förvandlingen! Får vi se hur det blev?
/Katarina

Allt och/eller Inget sa...

Det är så roligt att titta n på din blogg då och då! Kul jobb du verkar ha. Jag är bara en glad amatör men håller just nu på med samma sak. Skrev ett inlägg om mina tankar kring trädgårdens uppbyggnad förra veckan http://alltochelleringet.blogspot.com/2010/09/projekt-framsida-del-1.html

Vore skoj att se "färdig-bider" från kaos-trädgården sen när det är klart!

Stina sa...

Häftigt! Det gäller verkligen att ha förmåga att se i visioner!

Kram,
S.

Lea sa...

Dejligt job du har:-)

Sophia Callmer sa...

Jag förstår att det är kul att tänka ut och se var de olika delarna av trädgårdarna ska vara. Fats i bland tycker jag att man borde tänka på det ute lika mycket som det inne när man planerar nybyggen och kanske ta mera hänsyn till gamla trädgårdar innan man röjer hej vilt för att göra plats för renovering. Men det är bar att du finns och kan leda rådvilla människor rätt.
Såg förra inlägget om marktegel, jag älskar marktegel och har två uteplatser med marktegel, och en pall full med marktegel till en kommande uteplats, de köpte jag billigt av ett ungt par som lade om i sin trädgård till gissa? Byasten, synd för markteglet passade till deras hus men jag var ju glad för att kunna köpa alla dessa stenar relativt billigt.. ha det gott!

Mimi sa...

Spännande att höra hur ditt jobb är! Och jag tror nog du kan fortsätta tjata om världens bästa jobb, vi är nog många som förstår det hundraprocentigt. Hälsn Mimi

Lisbeth (countryliv) sa...

Gid det var mig der havde det job;0) Det blir spændende at se resultatet

Godastunder-tokigaidéer sa...

VAd massa roligt du har framför dig. Även om det är lite jobbigt också så är nog det mesta roligt och härligt att få planera.

Kram Anna

Black Iris sa...

Alla jobb har sina för och nackdelar men jag kan bara säga att jag gärna hade bytt med dig just nu.

Kram Maidi

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Hillevi,

Oj oj man får ha bra mycket visioner för att se nåt i den röran. Tur det finns såna som du med ett inre öga ;)

Ha en skön fredag,
Sanna

gittan sa...

hahahahahahaha... Kan du förstå hur jag kände som inte hade råd att anlita någon kunnig hjälp när hela vår trädgård var skövlad och allt som fanns på baksidan var en uppgrävd lervälling (vi la ner slang till jordvärme)full av STORA stenbumlingar - hur i hela världen skulle detta kunna bli en trädgård igen? Kan jag så kan du "asg" Men jag hoppas du inte är lika långsam som jag =) Jag har hållt på med vår baksida i ganska många år vid dethär laget =§
Kram gittan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...